Největší výzvou každého copywritera a content markeťáka je napsat článek, který budou vyhledávače milovat. Možná máte pocit, že psát text pro googlebota a člověka je velký rozdíl. No, jenže on není.
Sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum enim facilisis gravida. Diam phasellus vestibulum lorem sed risus ultricies. Magna sit amet purus gravida quis blandit. Arcu cursus vitae congue mauris. Nunc mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo. Semper risus in hendrerit gravida rutrum quisque non. At urna condimentum mattis pellentesque id nibh tortor. A erat nam at lectus urna duis convallis convallis tellus. Sit amet mauris commodo quis imperdiet massa. Vitae congue eu consequat ac felis.
Vestibulum lorem sed risus ultricies. Magna sit amet purus gravida quis blandit. Arcu cursus vitae congue mauris. Nunc mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo. Semper risus in hendrerit gravida rutrum quisque non.
Eget aliquet nibh praesent tristique magna sit amet purus. Consequat id porta nibh venenatis cras sed felis. Nisl rhoncus mattis rhoncus urna neque viverra justo nec. Habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac. Et tortor consequat id porta nibh venenatis cras sed felis. Fringilla est ullamcorper eget nulla facilisi. Mi sit amet mauris commodo quis. Eget arcu dictum varius duis at consectetur lorem.Venenatis cras sed felis eget velit
Mattis molestie a iaculis at. Volutpat est velit egestas dui id. Suspendisse potenti nullam ac tortor vitae purus faucibus. Aliquet nibh praesent tristique magna sit amet purus gravida. Volutpat blandit aliquam etiam erat velit scelerisque in dictum. Potenti nullam ac tortor vitae purus faucibus ornare suspendisse sed. Aliquet bibendum enim facilisis gravida neque convallis. Malesuada nunc vel risus commodo viverra maecenas. Varius sit amet mattis vulputate enim.
“Arcu cursus vitae congue mauris mattis enim ut tellus elementum sagittis vitae et leo nullam ac tortor”
Egestas quis feugiat urna, tincidunt ut sem sit in ipsum ullamcorper etiam varius turpis tincidunt potenti amet id vel, massa purus arcu lectus scelerisque quisque velit cursus et tortor vel viverra iaculis ornare feugiat ut cursus feugiat est massa, blandit quam vulputate facilisis arcu neque volutpat libero sollicitudin sed ac cursus nulla in dui imperdiet eu non massa pretium at pulvinar tortor sollicitudin et convallis senectus turpis massa bibendum ornare commodo eu scelerisque tristique justo porttitor elit morbi scelerisque facilisis
Sice ještě po světě nepobíhaj terminátoři lačnící po vyhlazení lidstva, ale vyhledávač má od nás dost indicií a rozumu k zobrazení toho nejvhodnějšího obsahu. Tenhle kompletní průvodce vám se psaním (nejen) pro vyhledávače pomůže.
Co je obsahem článku? Projdeme si všech šest bodů z infografiky výše.
Není to jen o psaní. Pečlivá příprava je základem SEO copywritingu, ušetří čas před případnými opravami. A navíc zajistí, že opravdu víte, co děláte. Před zmáčknutím prvního tlačítka na klávesnici se zastavte nad těmito body.
Na začátku bylo slovo. Klíčové slovo. Pak si zákazník přečetl váš článek. Při druhé návštěvě nakoupil… Ale zpět na začátek. Pokud chcete dát článku život a zajistit pravidelný přísun čitatelů z vyhledávačů, nevyhnete se jim. Ani byste neměli. Ideálně dostanete od SEO specialisty seznam slov již se zadáním článku. Analýzu klíčových slov si probereme někdy jindy (a zajímat možná bude spíš někoho jinýho).
Pro článek by měly klíčová slova dodržet pár pravidel:
Pokud dodal klíčová slova důvěryhodný SEO specialista, nemusíte se o tyhle dva body vůbec starat. Na vás bude pouze jejich správné zakomponování do článku, obzvlášť do nadpisů. Klíčová slova někdy udělají i část práce za vás, protože jejich seznam do jisté míry dokáže určit podobu článku.
Search intent. Když si tenhle marketingový termín přeložíte, bafne na vás “záměr hledání”. A přesně o to jde. Zamyslete se nad tím, co opravdu chcete článkem říci. Když někdo hledá zadaná klíčová slova, co očekává, že v Google najde? Vy mu chcete nabídnout tu nejlepší odpověď.
To však není to jediné, co byste měli před samotným psaním zvážit. Zkuste si položit ještě následující otázky:
Článkem chcete prorazit na první stranu ve výsledcích vyhledávání. Druhá nebo třetí strana už vám moc kliků nepřinese. Proto zadejte klíčová slova do vyhledávače a mrkněte se na první 3 články. To jsou ty, které chcete porazit a nabídnout lepší obsah!
Jeden z nejdůležitějších bodů. Tady se rozhoduje, zda se článek vyhledávačům i lidem dobře čte. Návštěvník dostal vaši odpověď na svůj dotaz. Pokud ho teď ztratíte z důvodu nepřehlednosti a on klikne na jiný výsledek v Googlu, máte červený puntík. Puntík, který vás posune dolů. Nezapomeňte ani na zobrazení článku na mobilu.
Tyhle tipy pomohou:
Pokud jste se pečlivě připravili, bude vám to psát skoro samo. Mějte v hlavě své publikum, používejte klíčová slova v odstavcích a nadpisech, vybírejte podstatné informace. O tom všem už jsem psal výše. Ale mám ještě další 3 tipy, díky kterým můžete článek opravdu vyšperkovat:
Největší chybou, které se může copywriter dopustit, je publikování článku hned po jeho sepsání. Každá chyba totiž může snížit váhu článku. Chcete být expertem, nikoliv školákem co dostal trojku z diktátu.
Po sepsání nechte článek pár hodin nebo i den odležet a následně si zkontrolujte gramatické chyby, překlepy, tonalitu článku a odborné výrazy. Je dobrý nápad přizvat i nějakého odborníka, aby článek posvětil. Navíc další osoba může vidět věci vlastnímu oku ukryté.
Gratuluju, to nejtěžší máte za sebou. Zbývá ale ještě několik bodů, které s článkem souvisí. Některé z nich mohou být stále ve vaší kompetenci. Tak se na ně pojďme mrknout hezky zblízka.
Každý text má svůj význam. A význam meta textů se od běžného textu v článku trochu liší. Oba texty uvidíte přímo na odpovědi Googlu na dotaz “jak si oholit záda”:
Jejich hlavní funkcí je přilákat uživatele ke kliknutí. Protože i když se zobrazíte na prvním místě a ten na druhé pozici má atraktivnější text, přijdete o prokliky. Navíc ve výsledcích zvýrazní hledané klíčové slovo. Přečtěte si jak napsat meta description a více o meta title
Odkazy mezi stránkami našeho webu hrají při publikaci článku důležitou roli. Nejde pouze o klíčová slova, pro která článek píšeme. Ale jde také o další stránky a jejich klíčová slova, která novým článkem podpoříme. Důležité je, aby odkaz obsahoval správný anchor text (klíčové slovo, ze kterého se odkazuje) a byl příbuzný tématu článku.
Dám jednoduchý příklad. Prodáváme kuchařky. Náš nový článek je recept na česnekovou pomazánku (no co, tak smrdím, mám pro ně slabost). Z nového článku s receptem budeme odkazovat z klíčového slova “kuchařka” přímo na produkt. Zakomponování by přitom mělo působit jako přirozená součást textu.
Ale pozor, funguje to i obráceně. Odkazujte i ze svých starších článků s podobným tématem na nový článek. Pokud máte napsaný článek s receptem na vajíčkovou pomazánku, zakomponujte odkaz na nový článek do něj. Například skrze větu: Máte raději něco ostřejšího? Vyzkoušejte naši česnekovou pomazánku.
Jako copywriter můžete být tím, kdo vybere i samotné obrázky. O tom, že mají souviset s tématem, asi povídat nemusím. Obrázek Miloše Zemana v receptu na česnekovou pomazánku by byl pěstí do oka. Důležité jsou však i související popisky.
Alt tag je okem neviditelný popisek. Měl by co nejpřesněji popisovat obsah obrázek. Do článku o receptu na česnekovou pomazánku chcete vložit obrázek se všemi surovinami. Jak jej pojmenujete? No přece “suroviny na česnekovou pomazánku”. Klíčové slovo je vítaným bonusem.
Popisek pod obrázkem se už neschová. Právě to jej činí tak důležitým. Mrkněte na tuhle citaci od Neil Patela:
Popisky pod obrázky bývají čteny až o 300% více než zbytek textu. Takže jejich žádné nesprávné využití znamená ztrátu příležitosti zaujmout potenciální čtenáře.
Tady se na klíčové slovo klidně vykašlete. Hrajte si s textem, zaujměte!
Tohle už nejspíš nebude váš úkol, ale neusnul bych, kdybych to sem nenapsal všechno. Po publikaci článku mu můžete ještě pomoci k rychlejším výsledkům. Pokud máte možnost, zkuste získat i pár externích odkazů pro svůj článek. Rozešlete odkaz na článek odborným webům nebo ho zapojte do vlastní linkbuildingové strategie.
Napsáním a publikací článku práce nekončí. Pokud jste postupovali správně, ten text vám bude ještě roky sloužit. Ale nepůjde to bez řádné péče. Sledujte výsledky své práce a článek stále vylepšujte. Zobrazuje se vysoko, ale málo se na něj kliká? Upravte title a meta description. Objevily se pod článkem v komentářích nějaké připomínky nebo nové myšlenky? Zakomponujte je.
Možná to na první pohled působí komplikovaně. Ale zjistíte, že mnohá pravidla a důsledná příprava vám dají berličku, s jejichž pomocí článek sepíšete během několika desítek minut. Takže se uvidíme na první stránce vyhledávače 🙂
Vestibulum lorem sed risus ultricie magna sit amet purus gravida quis blandit Arcu cursus.